El senyor Francesc Arbós Bellapart, enginyer i director de l’empresa Bellapart, que està altament especialitzada en l’enginyeria, el disseny i la construcció de desafiants estructures d’acer i vidre, va impartir la lliçó inaugural del curs acadèmic 2013-2014 'LA MIRADA', durant la qual va emfatitzar sobre "la manera que aprenen a veure en dependrà la felicitat i el benestar de la nostra vida” i ens va proposar un mètode per resoldre problemes.
Aquest mètode consta de diferents passos:
- Definir el problema. Cal molt de temps per definir el problema: lloc on es planteja, persones involucrades,... Descriure’l bé, vol dir escriure’l.
- Fixar l’objectiu: imaginar com seria l’escenari quan el problema està solucionat.
- Anàlisi de les solucions intentades. Cal destinar esforç i temps a fer la llista de tot el que hem provat i no ha anat bé.
- Pensar com ho podem fer per empitjorar, què puc fer per fracassar del tot. D’aquesta manera farem que la nostra ment racional treballi i la nostra intuició restarà tranquil·la ii això comporta un espai per la creativitat.
- Imaginar l’escenari més enllà del problema. Hem de viue com si el problema ja estés resolt. És sortir del a realitat present i projectar el futur ideal. Quins efectes col·laterals tindrà?
- Utilitzar la tècnica de l’escalador. Ha de ser un pas senzill. Anar destriant l’objectiu cap enrera.
- La solució no té importància. El que importa és la qualitat i el color de les ulleres amb que veiem la realitat. Fis i tot la mirada crítica l’hem convertit en mirada creativa.
També va parlar de la Química de la creació:
Intenció posar-hi Atenció a tot lo interior i exterior i desaferrar-se d’on anirem a parar.
Hi ha dues reaccions:
- Reacció contractiva POR- LIMITACIÓ- ESCASSETAT
- Reacció expansiva CORATGE –LLIBERTAT- ABUNDÀNCIA
Cal convertit la POR en PRO. Formular objectius grans i fer prototips petits.
Va acabar dient que cal acceptar-nos tal com som ara mateix i aquí per aconseguir una mirada creativa i tenir un mètode per resoldre problemes i ser coratjosos en el moment de dificultat.