El divendres passat 13 de juny a la sala d’actes de l’Escola Politècnica Superior del Campus Montilivi de Girona es van lliurar els premis per a Treballs de Recerca d’ Estudiants de Batxillerat que atorga el Consell Social de la Universitat de Girona.
Durant l’acte Ester Manrique Salas , llicenciada en química i guanyadora de l’edició 2008 d’aquests premis va parlar de la seva experiència personal , dins l’apartat “Del treball de recerca de batxillerat a la recerca de la Universitat”.
Es van presentar 326 treballs de recerca procedents de 96 centres d’ensenyament i es van lliurar 11 premis de diferents àmbits. Els treballs han estat avaluats conjuntament per professors de la Universitat de Girona i de centres de batxillerat.
Els treballs premiats dels alumnes de l’Institut La Garrotxa es troben dins l’àmbit tecnològic i científic i són:
• “L’ariet hidràulic, un enginy oblidat “ de Biel Mossoll Clos assessorat per Josep Mª Poch. L’ariet és un mecanisme, ja oblidat, que permet elevar l’aigua des d’un riu fins un dipòsit situat a més altura i distància, sense necessitat de cap tipus d’energia auxiliar. Mecanisme molt utilitzat en les cases de pagès situades prop d’un riu quan no existia l’electricitat. En va estudiar la seva construcció, el seu funcionament, els principis físics que hi actuen. En va construir un de propi per tal de valorar la seva eficiència, i poder proposar diferents alternatives de millora.
• “Viure dins un altre : Estudi de l’aparell digestiu i el contingut ruminal de les vaques” de Blanca Gainza Pont assessorat per Rosa Pons. Es tracta d’un estudi dividit en tres blocs; primer va fer el seguiment d’un dia d’una vaca que pastura , va observar amb detall com menja, remuga, com es comporten quan canvia el temps... i va fer un vídeo per mostrar els resultats. En la segona part analitza el contingut ruminal d’una vaca de llet (alimentada amb pinso ), vaca de pastura (només herba) , i d’un vedell (només menja llet) . Analitza paràmetres fisicoquímics de les diferents fraccions del rumen i el ric contingut en microorganismes ( protozous) i compara els resultats amb l’alimentació rebuda. Per acabar fa una maqueta dels estómacs d’un vedell ( a escala) amb finalitats didàctiques que ha cedit a l ’institut.
Des de l’ institut felicitem als alumnes premiats.